Ders İçerikleri

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI EĞİTİMİ
MÜFREDAT / DERS İÇERİKLERİ / KUR TANIMLARI
(5 YILLIK PROGRAM 1998-2006)
TDE101ATürk Halk Edebiyatına Giriş (303): Edebiyat, Türk edebiyatı ve Türk halk edebiyatının genel edebiyat tasnifi içindeki yeri; halk edebiyatının kaynakları; halkbilimi, Türk halkbilimi, Türk halkbilimi ile ilgili çalışmalar; halk edebiyatı-halk bilimi ilişkisi; Türk halk edebiyatının tasnifi (anonim edebiyat, âşık edebiyatı ve tasavvufî Türk edebiyatı) ve bunların genel özellikleri; Türk halk şiiri, Türk halk şiirinde şekil ve tür bilgisi konularının anlatımı
TDE102ATürk Halk Edebiyatına Giriş (303): Âşık tarzı edebiyatı ile ilgili bilgi ve türlerin tanıtılması, Türk halk edebiyatında anlatıma bağlı eserlerin şekil ve tür özellikleri; anlatıma bağlı metinlerin gelenekli yapısı ve icra biçimlerinin tanıtımı
TDE103A Eski Türk Edebiyatına Giriş (303): Eski Türk edebiyatı nazım şekilleri ve aruz bilgisinin tanıtımı
TDE104A Eski Türk Edebiyatına Giriş(303): Divan edebiyatında sıklıkla kullanılan edebî sanatların tanıtımı, sanatların şiire katkısı ve uygulamalarının metin açıklamalarıyla birlikte tanıtımı
TDE105A Yeni Türk Edebiyatına Giriş (303): Tanzimat devrine ait eserler ve yazarları ile dil, kültür ve edebiyat ilişkisi ve bunlarla ilgili değişme ve gelişmelerin ortaya konması
TDE106A Yeni Türk Edebiyatına Giriş (303): Tanzimat'la birlikte edebiyatımıza giren türler ve önceki türlerle karşılaştırılması
TDE107ATürkiye Türkçesi (202): Türk yazı dilinin tarihî gelişimi, Türk dilinin ses özellikleri, ses olayları ve Türk yazı dilinin edebî metinlerden takip edilmesi
TDE108ATürkiye Türkçesi (202): Türkçe'de kök ve ekler, isim kökleri ve özellikleri, fiil kökleri ve özellikleri, Türkçe'de anlam ve görev bakımından kelimeler
TDE109A Osmanlı Türkçesi (303): Arap kökenli eski Türkçe'nin alfabesi, bu alfabenin tarih içinde kazandığı "el yazısı" denilen karakteri, işaretleri, sesli sistemi, Türkçe kelimelerin imlâsı (kök ve eklerin yazılışı) öğretimi ve okuma çalışmaları
TDE110A Osmanlı Türkçesi (303): Transkripsiyon ve transliterasyon kavramları; metnin bilimsel okunuş tarzı ve yolları; rakamlar; Türkçe, Farsça ve Arapça'daki imlası veya manası aynı olan kelimeler; Arapça unsurlara giriş ve Arapça kelimelerin imlası; teorik bilgilerle birlikte uygulamalı okuma ve yazma çalışmaları
TDE111A Sözlü-Yazılı Anlatım (303): Duygu ve düşüncelerin konuşarak ve yazarak geliştirilmesi ve anlatım yollarının örneklerle verilmesi
TDE112A Sözlü-Yazılı Anlatım (303): Duygu ve düşüncelerin konuşarak ve yazarak geliştirilmesi ve anlatım yollarının örneklerle verilmesi
TDE113M Eğitim Bilimine Giriş (303):Eğitimin temel kavramları, eğitimin diğer bilimlerle ilişkisi ve işlevleri (eğitimin felsefi, sosyal, hukuki, psikolojik, ekonomik, politik temelleri), eğitim biliminin tarihsel gelişimi, 21.yüzyılda eğitim biliminde yönelimler, eğitim bilimlerinde araştırma yöntemleri, Türk Milli Eğitim Sisteminin yapısı ve özellikleri, eğitim sisteminde öğretmenin rolü, öğretmenlik mesleğinin özellikleri, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler
TDE114 Gelişim Psikolojisi (303): Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişim kuramları, gelişim dönemleri, çocukluk ve ergenlik dönemlerinin bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, ergenlik dönemi sorunları ve bunlarla baş etme yolları
TDE115G Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I (202): Kavramlar, tanımlar, ders yöntemleri ve kaynakların tanımı, Sanayi Devrimi ve Fransız Devrimi, Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Osmanlı Devleti’nin dağılışı (XIX. Yüzyıl), Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, M. Kemal’in Samsun’a Çıkışı ve Anadolu’daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisinin Açılışı, TBMM’nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, II. İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki antlaşmalar, Lozan Antlaşması, Saltanatın Kaldırılması
TDE116G Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (202): Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler. 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik). Bütünleyici ilkeler
TDE201A Türk Halk Edebiyatı (303): Halk edebiyatının önemli bir bölümünü teşkil eden dinî-tasavvufî Türk halk edebiyatı; tasavvufun tanımı, tarihi, kaynakları, felsefesi ve içeriği, kavramları, edebî dilde geliştirdikleri metaforu hakkında bilgiler; Türk edebiyatının tarihî seyri içinde bu sahada yazılan edebî türler ve şekiller; 12.yy.dan itibaren yetişen ilk Türk mutasavvıfları, Ahmed Yesevi ve etkileri, Hacı Bektaş-ı Velî ve etkileri
TDE202A Türk Halk Edebiyatı (303): Tasavvufî halk edebiyatı sahasında yetişmiş Yunus Emre ve takipçileri Ahi Evran, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram-ı Veli, Akşemseddin, Aziz Mahmud Hüdayî, Erzurumlu İbrahim Hakkı; Pir Sultan Abdal, Erzurumlu Emrah, Mehmet Ali Hilmî Dedebaba, Aşık Veysel, gibi şair ve ediplerin hayatı ve eserlerinin incelenmesi, eserlerinden örnek metinlerin tahlili
TDE203A Eski Türk Edebiyatı (303): Genel bir giriş ve değerlendirmeden sonra Anadolu sahası eski Türk edebiyatının erken dönem (13-15.yüzyıllar arası) şairleri Dehhânî, Şeyyad Hamza, Ahmed Fakîh, Ahmedî, Âşık Paşa, Kadı Darîr, Şeyhoğlu, Gülşehrî, Kadı Burhaneddin, Ahmed Dâî, Süleyman Çelebi, Nesîmî ve Şeyhî gibi şairlerin tanıtımı, eserleri ve şiir tahlilleri
TDE204A Eski Türk Edebiyatı (303): Anadolu sahası eski Türk edebiyatının erken dönem (13-15.yüzyıllar arası) şairleri Avnî, Adlî, Cem Sultan, Şeyhî, Mihrî Hatun, Zeynep Hanım, Yazıcızâdeler, Necâtî, Ahmed Paşa, Tâcizâde Ca'fer Çelebi, Sinan Paşa, Hamdullah Hamdi gibi şairlerin tanıtımı, eserleri ve şiir tahlilleri
TDE205A Yeni Türk Edebiyatı (303): XIX. asrın sonlarında Servet-i Fünuncuların ortaya çıkışından II. Meşrutiyet'in peşinden beliren Fecr-i Âtî Encümeni'nin dağılışına kadar geçen sürecin tanıtımı ve belli başlı isimler üzerinde durulup temel eserleri değerlendirilmesi
TDE206A Yeni Türk Edebiyatı (303): XIX. asrın sonlarında Servet-i Fünuncuların ortaya çıkışından II. Meşrutiyet'in peşinden beliren Fecr-i Âtî Encümeni'nin dağılışına kadar geçen sürecin tanıtımıyla belli başlı isimler üzerinde durulup temel eserlerin değerlendirilmesi
TDE207ATürkiye Türkçesi (303): Türkiye Türkçesinin ses, şekil ve söz dizimi bakımından bütün özellikleri ve uygulamalar
TDE208ATürkiye Türkçesi (303): Türkiye Türkçesinin ses, şekil ve söz dizimi bakımından bütün özellikleri ve uygulamalar
TDE209A Osmanlı Türkçesi (303): Türkçe'ye geçen Arapça unsurların tanıtımı, Arapça kelimelerin imlası, kelime çeşitleri, vezinler, kelimelerde çokluk ve terkiplerin şekline dair teorik bilgiler ile okuma ve yazma çalışmaları
TDE210A Osmanlı Türkçesi (303): Türkçe'ye geçen Farsça unsurlarla eski Türkiye Türkçesine ait kalıplaşmış bazı gramatikal özellikleri Farsça'daki terkipler, birleşik kelimeler, birleşik isimler, başa ve sona gelen edatlar, fiil isimleri, fail ve mef'ul isimleri, çokluk yapımı, metinlerden hareketle imlâ ve gramer özellikleri
TDE211A Dünya Edebiyatları (202): Adı “Dünya Edebiyatları” olsa da Batı, özellikle Avrupa edebiyatları ve onların Grekoromen kökleri, millî birer edebiyat oluşturduktan sonraki gelişmeleri; Avrupa edebiyatları hakkında Klâsisizmden başlayarak antikiteden 1950'li yıllara kadarki önemli akımlardan hareketle, isimler ve eserlerin tanıtımı
TDE212A Dünya Edebiyatları (202): Adı “Dünya Edebiyatları” olsa da Batı, özellikle Avrupa edebiyatları ve onların Grekoromen kökleri, millî birer edebiyat oluşturduktan sonraki gelişmeleri; Avrupa edebiyatları hakkında Klâsisizmden başlayarak antikiteden 1950'li yıllara kadarki önemli akımlardan hareketle, isimler ve eserler
TDE213M Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (202): Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler, okula toplumsal katılım
TDE214M Sınıf Yönetimi (202): Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf içi iletişim ve etkileşim, sınıf yönetiminin tanımı, sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri, sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve sınıf dışı etkenler, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama, sınıfı fiziksel olarak düzenleme, sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi, sınıfta zamanın yönetimi, sınıf organizasyonu, öğrenmeye uygun olumlu bir sınıf ortamı oluşturma (örnekler ve öneriler).
TDE215G Bilgisayar I (223): Bilişim teknolojileri, yazılım ve donanım ile ilgili temel kavramlar, genel olarak işletim sistemleri hakkında genel bilgiler; kelime işlemci programları ve bu programların alan bilgisi (dil ve edebiyat) araştırma ve eğitiminde kullanımına yönelik uygulamalar
ve alan bilgisi destek hakkında genel , elektronik çizelge programları, veri sunumu, eğitimde internet kullanımı, bilişim teknolojilerinin sosyal yapı üzerindeki etkileri ve eğitimdeki yeri, bilişim sistemleri güvenliği ve ilgili etik kavramları
TDE216G Bilgisayar II (223): Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili temel kavramlar, sunum ve elektronik çizelge programları, internet kullanımı, veri tabanı programları ve bu programların alan bilgisi (dil ve edebiyat) araştırma ve eğitiminde kullanımına yönelik uygulamalar
TDE301A Türk Halk Edebiyatı (303): Âşık edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, bu eserleri oluşturan türler ve bu türler üzerinde yapılan incelemeler
TDE302A Türk Halk Edebiyatı (303): Türk Halk Edebiyatının şubesini oluşturan Âşık Edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, bu eserleri oluşturan türler ve bu türler üzerinde yapılan incelemeler
TDE303A Eski Türk Edebiyatı (303): 16.yy. divan edebiyatı ve genel özellikleri ile 16. yüzyıl şairleri, eserleri ve bibliyografya bilgisi; şiir örnekleri ve metin tahlili
TDE304A Eski Türk Edebiyatı (303): 16.yy. divan edebiyatı şairleri, eserleri ve bibliyografya bilgisi; şiir örnekleri ve metin tahlili
TDE305A Yeni Türk Edebiyatı (303): Fecr-i Âti ve1908'den sonraki fikir akımlarının edebiyattaki temsilcileri ile önde gelen sanatçıları
TDE306A Yeni Türk Edebiyatı (303): 1908'den sonraki Türkçülük fikrinin edebiyattaki temsilcileri ile Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar önde gelen sanatçıların hayatı, edebî kişiliği ve belli başlı eserleri
TDE307A Türkiye Türkçesi (202): Anlam bilimi, sözdizimi, ses bilim ve ses bilgisinin öğretilmesi
TDE308A Türkiye Türkçesi (202): Anlam bilimi, sözdizimi, ses bilim ve ses bilgisinin öğretimi ve uygulamalar
TDE309A Tarihî Türk Lehçeleri (202): Köktürk ve Uygur Türkçelerinin ses ve şekil bakımından gösterdiği özellikler, bu dönemlerin Türk dili içindeki yeri, örnek metinlerden hareketle uygulamalar
TDE310A Tarihî Türk Lehçeleri (202): Karahanlı Türkçesinin Türk dili içindeki yeri, dönemin ses ve şekil bakımından özellikleri, dönemin başlıca edebî metinleri
TDE311M Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (223): Öğretim teknolojisi ile ilgili kavramların açıklanması, öğretim analizi, öğretim sürecinin planlanması, öğretim araç ve gereçlerinin seçimi, tanıtılması ve bunların etkili kullanım uygulamaları
TDE312M Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları (303): Eğitim öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması, öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri
TDE313G Yabancı Dil (İngilizce) (202): Üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlama çalışmaları, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanımı, yabancı dil yeterliliğinin arttırılması
TDE314G Yabancı Dil (İngilizce) (202): Üniversite öğrencilerinin kendi alanlarında yürüttükleri her türlü akademik faaliyette okuma, konuşma, dinleme ve yazma becerilerini belirli bir etkinlikte kullanabilmelerini sağlama çalışmaları, dilin işlekliğini artırıcı alıştırmalar, dilin gerçek iletişim becerilerinde kullanımı, yabancı dil yeterliliğinin arttırılması
TDE401A Türk Halk Edebiyatı (303): Ergenekon, Manas, Yaratılış, Türeyiş, gibi destanlar ile destandan hikâyeye geçiş örnekleri Köroğlu, Dede Korkut gibi metinler ve Dânişmendnâme, Battalnâme gibi orta dönem destanlar hakkında genel bilgiler
TDE402A Türk Halk Edebiyatı (303): Halk edebiyatı anlatım türlerinden fıkra, masal ve efsane ile geleneksel tiyatro hakkında genel bilgilerle metin örnekleri üzerinde inceleme ve tahlil çalışmaları
TDE403A Eski Türk Edebiyatı (303): 17. yy. divan edebiyatı ve genel özellikleri ile 17. yüzyıl şairleri, eserleri ve bibliyografya bilgisi; şiir örnekleri ve metin tahlili
TDE404A Eski Türk Edebiyatı (303): 18.-19. yüzyıl divan edebiyatı ve genel özellikleri ile 18.-19. yüzyıl şairleri, eserleri ve bibliyografya bilgisi; şiir örnekleri ve metin tahlili
TDE405A Yeni Türk Edebiyatı (303): Romanlardan hareketle, 1940'tan başlayarak günümüze kadar geçen süre içerisinde edebiyat hayatımızda meydana gelen gelişmeler, bu gelişmelerin eser ve şahıs açısından değerlendirilmesi, çok partili hayatın bir sonucu olarak ortaya çıkan edebiyat anlayışları ve bunların temsilcileri, edebî eserlerde şekil ve muhtevanın birbiriyle olan ilişkilerinin uygulamalı olarak ele alınması
TDE406A Yeni Türk Edebiyatı (303): Şiirlerden hareketle, 1940'tan başlayarak günümüze kadar geçen sürede edebiyat hayatımızda meydana gelen gelişmeler, bu gelişmelerin eser ve şahıs açısından değerlendirilmesi; çok partili hayatın bir sonucu olarak, ortaya çıkan edebiyat anlayışları ve bunların temsilcileri, edebî eserlerde şekil ve muhtevanın birbiriyle olan ilişkilerinin uygulamalı olarak ele alınması
TDE407ATarihî Türk Lehçeleri (202): Harezm, Çağatay Türkçelerinin özellikleri ve metin üzerinde uygulamalar
TDE408ATarihî Türk Lehçeleri (202): Çağatay ve Eski Anadolu Türkçelerinin özellikleri ve metin üzerinde uygulamalar
TDE409A Türk Halk Bilimi (202): Türk Halk biliminin tarihçesi, tanımları, halk biliminin muhtevası , diğer bilim dallarıyla münasebeti ve derleme metod ve teknikleri ile halk bilim teorileri hakkında bilgiler
TDE410M Ölçme ve Değerlendirme (303): Eğitimde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar, eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri, ölçme sonuçları ve öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme
TDE411M Özel Öğretim Yöntemleri I (223): Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programının incelenmesi, ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi
TDE412M Özel Öğretim Yöntemleri II (223): Öğrencilerin kendi özel alanlarının öğretim programından seçecekleri bir ya da birkaç konuda ders planı hazırlamaları; sınıfta ortam, araç-gereç ve materyalleri düzenleyerek ders vermeleri; öğrencilerin yaptıkları bu sunumların öğretim elemanı, sınıf arkadaşları ve kendisi tarafından öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden değerlendirilmesi
TDE413ASeçmeli (Edebiyat Araştırma Yöntemleri) (122): Edebiyat tarihinin kaynakların tanıtımı (ansiklopediler, dergiler vb. yayınlar); edebiyat araştırmalarında nasıl kullanılacağının uygulamalı öğretimi
TDE414G Seçmeli (Bilim Felsefesi) (202): Bilimin doğası nedir, sorusu temel alınarak, bilim ile bilim olmayan arasındaki fark; bu soru bağlamında, mantıkçı ampirizm, tarihselcilik vb. bilimin doğasının anlaşılmasına ilişkin geliştirilmiş yaklaşımların incelenmesi
TDE415A Seçmeli (Tiyatro ve Canlandırma)(122):Tiyatro kavramı, Türk tiyatrosu ve bölümleri hakkında genel bilgiler, Halk tiyatrosunun tanımı ve bölümlerinin (köy tiyatrosu, karagöz, meddah, ortaoyunu, kukla) açıklanması; tiyatronun tarihî gelişim süreci içinde, anlayışlar ve yönetmenlik uygulamaları, tiyatro teknikleri, sınıf içi tiyatro uygulamaları, tiyatro ve yaratıcı drama arasındaki ilişkiler, sahneleme teknikleri ve uygulamaları
TDE416G Seçmeli (Hızlı Okuma) (202): Hedef kitleye okuma, hızlı okuma ve okuma eğitimi kavramları hakkında bilgi verilmesi ve hızlı okuma uygulamaları yapmalarının sağlanması
TDE417A Seçmeli (Topluma Hizmet Uygulamaları) (122): Topluma hizmet uygulamalarının önemi, toplumun güncel sorunlarını belirleme ve çözüm üretmeye yönelik projeler hazırlama, panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel etkinliklere izleyici, konuşmacı yada düzenleyici olarak katılma, sosyal sorumluluk çerçevesinde çeşitli projelerde gönüllü olarak yer alma, topluma hizmet çalışmalarının okullarda uygulanmasına yönelik temel bilgi ve becerilerin kazanılması
TDE418G Seçmeli (Kültür ve Dil) (202): Dil ve kültür bağlamında muhtelif tanımlar, dil ve kültür ilişkisini kurmak ve kavratmak; İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası Türk Edebiyatı ürünlerindeki dil ve kültür unsurlarını tanıtma ve tahlil etme
TDE501A Türk Dünyası Edebiyatı (202): Yirminci yüzyılda Türkiye dışındaki Türklerin edebiyatlarının belli başlı özellikleri, sanatçıları ve eserleri
TDE502A Türk Dünyası Edebiyatı (202): Yirminci yüzyılda Türkiye dışındaki Türklerin edebiyatlarının belli başlı özellikleri, sanatçıları ve eserleri
TDE503A Çağdaş Türk Lehçeleri (202): Çağdaş Türk lehçelerinin çeşitli yönlerden özelliklerinin, örnek metinler ve uygulamalarla tanıtılması
TDE504A Çağdaş Türk Lehçeleri (202): Çağdaş Türk lehçelerinin çeşitli yönlerden özelliklerinin, örnek metinler ve uygulamalarla tanıtımı
TDE505A Seminer Mezuniyet Çalışması (121): Edebiyat tarihi, tahlili ve tenkidiyle ilgili çeşitli konularda, bilimsel araştırma metotlarını kullanarak araştırma ve uygulama çalışmaları
TDE506M Alan Eğitiminde Araştırma Projesi (223): Türk dili ve edebiyatı eğitimi alanında seçilen bir konuda bilimsel araştırma projesi hazırlama, veri toplama, verileri analiz etme, değerlendirme, raporlaştırma ve projeyi sunma
TDE507M Program Geliştirme ve Öğretim (303): Temel kavramlar, eğitimde program geliştirmenin kuramsal temelleri, eğitim programı tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci; planlama, tasarı hazırlama, deneme-değerlendirme, programa süreklilik kazandırma; eğitim ve öğretimde yeni yönelimler, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları
TDE508M Rehberlik (303): Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri
TDE509 Okul Deneyimi (143): Öğretmenin ve bir öğrencinin okuldaki bir gününü gözlemleme, öğretmenin bir dersi işlerken dersi nasıl düzenlediğini, dersi hangi aşamalara böldüğünü, öğretim yöntem ve tekniklerini nasıl uyguladığını, derste ne tür etkinliklerden yararlandığını, dersin yönetimi ve sınıfın kontrolü için öğretmenin neler yaptığını, öğretmenin dersi nasıl bitirdiğini ve öğrenci çalışmalarını nasıl değerlendirdiğini gözlemleme, okulun yönetim yapısını, okul müdürünün görevini nasıl yaptığını ve okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini inceleme, okul deneyimi çalışmalarını rapora dönüştürme
TDE510M Öğretmenlik Uygulaması (265: Öğretmen adaylarının sınıf içinde öğretmenlik becerisi kazanması, planlı bir biçimde ders anlatması ve öğretmenlik uygulamalarının değerlendirilmesi
TDE511GBilim Tarihi (202): Bilim ve bilimin özelliği, bilim olan ve olmayan, bilim ve ilim ayrımı, bilim tarihindeki gelişmeler, bilimin tarihi ve doğasının edebiyat eğitimindeki yeri ve önemi
TDE513A Seçmeli (Türk Halk Edebiyatı İncelemeleri) (112): Türk halk edebiyatı içinde kabul edilen edebiyat ürünleri ve metin incelemeleri
TDE515A Seçmeli (Eski Türk Edebiyatı İncelemeleri) (112): Klasik Türk edebiyatında seçkin örneklerden hareketle manzum ve mensur metinlerin çeşitli açılardan incelenmesi ve metin tahlili
TDE517A Seçmeli (Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri) (112): Yeni Türk edebiyatında seçkin örneklerden hareketle manzum ve mensur metinlerin çeşitli açılardan incelenmesi ve tahlili
TDE519A Seçmeli (Türk Dili İncelemeleri) (112): Başlangıcından günümüze kadar Türk dilinin bütün dönemlerine ait metinlerin dil özellikleri, metin uygulamaları ve Türk dilinin problemleri
 
 
 
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI EĞİTİMİ
MÜFREDAT / DERS İÇERİKLERİ / KUR TANIMLARI
(ESKİ 4 YILLIK PROGRAM 2018-)
TDEÖ101A EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI: Bu dersi alan öğrenci; edebiyat alanının temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler; edebî eserlerin temel özellikleri ve edebî dilin niteliği (nesir/nazım); edebiyat biliminin dalları ve yöntemleri; edebiyat kuramları, edebî akımlar; başlangıcından günümüze Türk edebiyatında dönemler, edebî topluluklar ve sanat anlayışları; Türk edebiyatında edebî türler; edebî türlerin biçimsel ve yapısal özellikleri (nazım şekilleri; vezin, kafiye, redif vb.), edebî sanatlar; Tanzimat'la birlikte edebiyatımıza giren türler ve önceki türlerle karşılaştırılması; Yeni Türk Edebiyatı nazım şekilleri ve türleri konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ102A EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI-II: Bu dersi alan öğrenci; Türk halk edebiyatının genel edebiyat tasnifi içindeki yeri; halk edebiyatının temel kavramları; halk edebiyatının kaynakları; halk bilimi, Türk halk bilimi, Türk halk bilimi ile ilgili çalışmalar; halk edebiyatı-halk bilimi ilişkisi; Türk halk şiiri, Türk halk şiirinde şekil ve tür bilgisi; eski Türk edebiyatının genel edebiyat içindeki yeri; eski Türk edebiyatının temel kavramları; eski Türk edebiyatı nazım şekilleri ve aruz bilgisinin tanıtımı; edebî sanatların tanıtımı, sanatların şiire katkısı ve uygulamalarının metin açıklamalarıyla birlikte tanıtımı konusunda genel bir bilgi sahibi olur.
TDEÖ103A TÜRKİYE TÜRKÇESİ-I: Bu dersi alan öğrenci; Türkçenin tarihsel gelişimi ve yayılma alanı; Türk dilleri ailesi; Türkiye Türkçesinin ses bilgisi özellikleri; sesler (ünlü ve ünsüzler), ünlü ve ünsüzlerin özellikleri; ses uyumları (ünlü uyumu, ünsüz uyumu); ses (ünlü ve ünsüz) değişmeleri (darlaşma, yuvarlaklaşma, benzeşme, ayrışma, türeme, düşme, ötümlüleşme, ötümsüzleşme, kaynaşma, ünlü çatışması, ikizleşme), kaynaştırma ünsüzleri, bağlantı ünlüsü; hece; yazım bilgileri, tarih boyunca kullanılan Türk alfabeleri; imlanın önemi ve gerekliliği; ses değişmelerinin yazıda gösterilmesi; hecelerin yazılışı, satır sonlarında sözcüklerin hecelere bölünerek yazılışı; imla uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ104A TÜRKİYE TÜRKÇESİ-II: Bu dersi alan öğrenci; Türkçenin yapısal özellikleri; şekil bilgisi, Türkçede kökler ve ekler, isim kökleri ve özellikleri, fiil kökleri ve özellikleri, sözcük (kök, gövde, taban, ek), kökenlerine göre sözcükler [yerli sözcük, yabancı sözcük; köken bilgisi (etimoloji)], yapılarına göre sözcük türleri (yalın, türemiş, birleşik), türlerine göre sözcükler [ad, önad (sıfat), eylem (fiil), belirteç (zarf), adıl (zamir), bağlaç, ilgeç (edat), ünlem]; Türkçenin ekleri, (yapım ekleri, çekim ekleri, fiilimsi ekleri, çatı ekleri, ek fiil ekleri); Türkçede sözcük türetme yolları; Türkçede anlam ve görev bakımından kelimeler; sözcük vurgusu; yazım kuralları konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ105A OSMANLI TÜRKÇESİ-I: Bu dersi alan öğrenci; Osmanlı Türkçesi; Arap kökenli Türk alfabesi, bu alfabenin tarih içinde kazandığı "el yazısı" denilen karakteri, işaretleri, sesli sistemi; bitişik ve ayrı harfler; Osmanlı Türkçesinin kuralları; Türkçe kelimelerin imlası (kök ve eklerin yazılışı); Arap harfli Türk alfabesiyle yazılmış basit Osmanlıca metinleri okuma çalışması; Arap harfli Türk alfabesiyle basit kelimeler kullanarak yazma çalışmaları konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ106A OSMANLI TÜRKÇESİ-II: Bu dersi alan öğrenci; Transkripsiyon ve transliterasyon kavramları; metnin bilimsel okunuş tarzı ve yolları; rakamlar; Türkçe, Farsça ve Arapçadaki imlası veya manası aynı olan kelimeler; Arapça unsurlara giriş ve Arapça kelimelerin imlası; teorik bilgilerle birlikte uygulamalı okuma ve yazma çalışmaları genel bir bilgi sahibi olur.
TDEÖ201A TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI: Bu dersi alan öğrenci; Türk Dili Edebiyatı öğrenmenin ve öğretmenin anlamı; Türk Dili Edebiyatı öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; Türk Dili Edebiyatı öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının Türk Dili Edebiyatı öğretimine yansımaları; Türk Dili Edebiyatı öğretimde temel beceriler; sınıf-içi uygulama örnekleri; Türk Dili Edebiyatı öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir Türk Dili Edebiyatı öğretiminin bileşenleri; Türk Dili Edebiyatı öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ202A TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETİM PROGRAMLARI: Bu dersi alan öğrenci; Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları, diğer derslerle ilişkisi; kademler arasındaki Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretim programlarının ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ203A TÜRKİYE TÜRKÇESİ-III: Bu dersi alan öğrenci; Cümle bilgisi, söz dizimi, Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri, yapı ve anlam bakımından cümle türleri; kelime öbekleri ve söz dizimi ilişkisi, ad durum ekleriyle fiilimsi ve çekimli fiil ilişkileri; cümlenin ögeleri, cümle çözümleme uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ204A TÜRKİYE TÜRKÇESİ-IV: Bu dersi alan öğrenci; Metin bilgisi; cümle anlamı, anlatım bozuklukları (yanlış kelime kullanımından ve öge yerleşiminden kaynaklanan anlatım bozuklukları); paragraf yapısı, paragrafın yapısının metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi; paragraftaki anlatım biçimlerinin metni anlama ve metin kurmayla ilişkisi; metinler üzerinde çalışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ205A OSMANLI TÜRKÇESİ-III: Bu dersi alan öğrenci; konusunda Türkçeye geçen Arapça unsurların tanıtımı; Arapça kelimelerin imlası, kelime çeşitleri, vezinler, kelimelerde çokluk ve terkiplerin şekline dair teorik bilgiler ile okuma ve yazma çalışmaları; Türkçeye geçen Farsça unsurlarla eski Türkiye Türkçesine ait kalıplaşmış bazı gramatikal özellikler, Farsça terkipler; birleşik kelimeler, birleşik isimler, başa ve sona gelen edatlar, fiil isimleri, fail ve mef'ul isimleri, çokluk yapımı; metinlerden hareketle imla ve gramer özellikleri konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ206A DİL BİLİM: Bu dersi alan öğrenci; dilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bilgiler; 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış; 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dalları ve çalışma alanları; Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramı, Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları. Kuramların, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilmesi konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ207A TÜRK HALK EDEBİYATI-I: Bu dersi alan öğrenci;  Halk Edebiyatı ve mitoloji arasındaki ilişki ve yaşayan mit kavramı; mitoloji ile ilgili temel kavramlar; mitoloji ve somut düşünce, döngüsel zaman algısı, kutsallar, yaratılış, köken, yenilenme ve ritüel; mitolojik anlatıların içeriği, anlamı ve fonksiyonu; Türk mitolojisinde semboller, Türk mitolojisinin özellikleri; Ergenekon, Manas, Yaratılış, Türeyiş, gibi destanlar ile destandan hikâyeye geçiş örnekleri Köroğlu, Dede Korkut gibi metinler ve Dânişmendnâme, Battalnâme gibi orta dönem destanlar hakkında genel bilgiler edinir.
TDEÖ208A TÜRK HALK EDEBİYATI-II: Bu dersi alan öğrenci; Destan, hikâye, masal, bilmece, atasözü ve deyiş gibi anonim halk edebiyatı türleri; hikâye anlatma, meddahlık, öğüt verme ve mizah gelenekleri; çeşitli Türk destanları, Dede Korkut hikâyeleri, halk hikâyeleri, efsaneler, masallar, Nasreddin Hoca fıkraları, Karagöz oyunu, bilmeceler, atasözleri ve deyimler konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ209A ESKİ TÜRK EDEBİYATI-I: Bu dersi alan öğrenci; Anadolu sahası eski Türk edebiyatının erken dönem (13-15.yüzyıllar arası) şairleri Dehhânî, Şeyyad Hamza, Ahmed Fakîh, Ahmedî, Âşık Paşa, Kadı Darîr, Şeyhoğlu, Gülşehrî, Kadı Burhaneddin, Ahmed Dâî, Süleyman Çelebi, Nesîmî, Şeyhî, Avnî, Adlî, Cem Sultan, Şeyhî, Mihrî Hatun, Zeynep Hanım, Yazıcızâdeler, Necâtî, Ahmed Paşa, Tâcizâde Ca'fer Çelebi, Sinan Paşa, Hamdullah Hamdi gibi şairlerin tanıtımı, eserleri ve şiir tahlilleri konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ210A ESKİ TÜRK EDEBİYATI-II: Bu dersi alan öğrenci; 16.yüzyıl divan edebiyatı ve genel özellikleri ile 16. yüzyıl şairleri, eserleri ve bibliyografyası hakkında bilgi sahibi olur; şiir örnekleri ve metin tahlili yapabilir.
TDEÖ211A YENİ TÜRK EDEBİYATI-I: Bu dersi alan öğrenci;  Tanzimat devrine ait eserler ve yazarlar ele alınarak dil, kültür ve edebiyat ilişkisi ve bunlarla ilgili değişme ve gelişmeler konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ212A YENİ TÜRK EDEBİYATI-II: Bu dersi alan öğrenci;  Servet-i Fünun'dan Fecr-i Âtî Encümeni’nin dağılışına kadar geçen sürecin değerlendirmesi yapılır ve belli başlı isimler üzerinde durulup temel eserleri değerlendirme konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ213A A. SEÇMELİ-I (DİL VE İLETİŞİM): Bu dersi alan öğrenci;  Dil ve iletişim arasındaki ilişki, iletişim sürecinde kullanılan kodlar, dilin iletişimdeki rolü, iletişimde dil yoluyla oluşturulan çeşitli mesajlar ve bu mesajların çözümlenmesi konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ214A A. SEÇMELİ-II (SES EĞİTİMİ VE DİKSİYON): Doğru nefes ve ses alıştırmaları; Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları; Türkiye Türkçesine özgü tonlama, vurgu ve diğer bürün özellikleri; artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar; sözsüz iletişim (beden dili), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları
TDEÖ215A A. SEÇMELİ-I (MEDYA OKURYAZARLIĞI): Bu dersi alan öğrenci; Bilgi okuryazarlığı; internet ve sosyal medyanın bilinçli kullanımı; sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkileri; bilgi yayma ve yanıltma gücü; haber yayma gücü; medya ve algı yönetimi; medya ve internete yönelik hukuki haklar ve sorumluluklar; telif hakkı; kişilik hakkı; bilgi gizliliği; gizlilik ihlali; medyada dil kullanımı; haberlerin değeri ve nitelik analizi; popüler kültür; medyada kadın ve erkek rolleri; tüketim kültürü ve reklamlar; medyada stereotipleştirme konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ216A A. SEÇMELİ-II (TÜRK MİTOLOJİSİ VE EĞİTİM ): Bu dersi alan öğrenci;  Türk mitolojisinin kaynakları, Türk kültüründeki mitolojik unsurlar ve bu unsurların eğitimde kullanımı konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ218A A. SEÇMELİ-II (TÜRK DİLİ ÖĞRETİMİNDE MATERYAL TASARIMI): Bu dersi alan öğrenci; Alana özgü öğretim teknolojilerini kullanma; yazılım türleri ve kullanım amaçları; alanın öğretiminde kullanılacak materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri; materyal ihtiyaçlarının belirlenmesi; iki ve üç boyutlu öğretim materyallerinin tasarlanması; çalışma yaprakları; saydamlar; VCD, DVD, MP3 ve MP4 dosyaları vb. öğretim materyallerinin geliştirilmesi; farklı öğretim materyallerine yönelik sınıf içi uygulamaların değerlendirilmesi konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ301A TARİHÎ TÜRK LEHÇELERİ-I: Bu dersi alan öğrenci; Köktürk, Uygur ve Karahanlı Türkçelerinin ses ve şekil bakımından özellikleri, bu dönemlerin Türk dili içindeki yeri konusunda genel bilgi sahibi olur. Örnek metinlerden hareketle uygulamalar yapar.
TDEÖ302A TARİHÎ TÜRK LEHÇELERİ-II: Bu dersi alan öğrenci; Harezm, Çağatay ve Eski Anadolu Türkçelerinin ses ve şekil bakımından gösterdiği özellikler, bu dönemlerin Türk dili içindeki yeri, örnek metinlerden hareketle uygulamalar konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ303A TÜRK HALK EDEBİYATI-III: Bu dersi alan öğrenci; Türk halk şiiri türleri; üslûp özellikleri ve konuları, âşıklık geleneği; âşık edebiyatının doğuşu, gelişmesi; dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, bu eserleri oluşturan türler ve bu türler üzerinde yapılan incelemeler konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ304A TÜRK HALK EDEBİYATI-IV: Bu dersi alan öğrenci; Dinî-tasavvufi Türk halk edebiyatı; tasavvufun tanımı, tarihi, kaynakları, felsefesi ve içeriği, kavramları, edebî dilde geliştirdikleri metaforlar hakkında bilgiler; Türk edebiyatının tarihî seyri içinde bu sahada yazılan edebî türler ve şekiller; 12.yüzyıldan itibaren yetişen ilk Türk mutasavvıfları, Ahmed Yesevi ve etkileri, Hacı Bektaş-ı Veli ve etkileri; Ahi Evran, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram-ı Veli, Akşemseddin, Aziz Mahmud Hüdayî, Erzurumlu İbrahim Hakkı; Pir Sultan Abdal, Mehmet Ali Hilmî Dedebaba şair ve ediplerin hayatı ve eserlerinin incelenmesi, eserlerinden örnek metinlerin tahlili konularında genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ305A ESKİ TÜRK EDEBİYATI-III: Bu dersi alan öğrenci; 17. yüzyıl divan edebiyatı ve genel özellikleri ile 17. yüzyıl şairleri, eserleri ve bibliyografya bilgisi; şiir örnekleri ve metin tahlili konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ306A ESKİ TÜRK EDEBİYATI-IV: Bu dersi alan öğrenci; 18-19. yüzyıl divan edebiyatı ve genel özellikleri ile 18-19. yüzyıl şairleri, eserleri ve bibliyografya bilgisi; şiir örnekleri ve metin tahlili konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ307A YENİ TÜRK EDEBİYATI-III: Bu dersi alan öğrenci; Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatındaki şahıslar, eserler, ekoller, topluluklar ve gruplar tanıtılacak; bu dönemin şiiri, tiyatrosu, romanı ve hikâyesi, toplumsal ve siyasal olaylar ele alınarak incelenmesi konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ308A YENİ TÜRK EDEBİYATI-IV: Bu dersi alan öğrenci; Çağdaş Türk edebiyatındaki şahıslar, eserler, ekoller, topluluklar ve gruplar; 1960’lı yıllardan beri yazılan Türk şiirleri, romanları ve hikâyeleri hakkında sosyal-tarihsel bir bakış açısıyla birlikte bilgi sahibi olur.
TDEÖ309A DİL VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ-I: Bu dersi alan öğrenci; Türk dili ve edebiyatı öğretiminin içeriği; Türk dili ve edebiyatı öğretiminin tarihi; Türk dili ve edebiyatı öğretiminin amaçları; Türk dili ve edebiyatı öğretiminin temel kavramları; ortaöğretim düzeyinde edebiyat tarihi öğretimi, yeni Türk edebiyatı eserlerinin öğretimi, halk edebiyatı öğretimi, eski Türk edebiyatı öğretimi, Türk dili ve edebiyatı öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı; Türk dili ve edebiyatı öğretimi uygulamaları konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ310A DİL VE EDEBİYAT ÖĞRETİMİ-II: Bu dersi alan öğrenci; Dil bilgisi öğretimi, dil bilgisi öğretiminin tarihi, dil bilgisi türleri; öğretim programlarında dil bilgisi, dil bilgisi öğretiminin amaçları, dil bilgisi öğrenme ve öğretme yaklaşımları, dil bilgisi öğretim yöntemleri ve teknikleri; işlevsel dil bilgisi öğretimi, dil bilgisi konu alanlarının öğretimi (ses ve şekil bilgisi ve öğretimi, kelime bilgisi ve öğretimi, cümle bilgisi ve öğretimi, anlam bilgisi ve öğretimi), dil bilgisi öğretimi sorunları ve çözüm önerileri konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ311A A. SEÇMELİ-III (GENÇLİK EDEBİYATI): Bu dersi alan öğrenci;  Gençlik edebiyatı kavramı ve gençlik edebiyatının kapsamı, Türk edebiyatında gençlik edebiyatının temsilcileri ve seçkin eserleri konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ312A A. SEÇMELİ-IV (TÜRK HALK BİLİMİ): Bu dersi alan öğrenci; Türk halk bilimi konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ313A A. SEÇMELİ-III  (TİYATRO VE CANLANDIRMA): Bu dersi alan öğrenci; Tiyatro kavramı, Türk tiyatrosu ve bölümleri hakkında genel bilgiler, Halk tiyatrosunun tanımı ve bölümlerinin (köy tiyatrosu, karagöz, meddah, ortaoyunu, kukla) açıklanması. Tiyatronun tarihsel gelişim süreci içinde, anlayışlar ve yönetmenlik uygulamaları. Tiyatro teknikleri, sınıf içi tiyatro uygulamaları. Tiyatro ve yaratıcı drama arasındaki ilişkiler. Sahneleme teknikleri ve uygulamaları konusunda genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ314A SEÇMELİ-IV (TÜRK KÜLTÜR COĞRAFYASI): Bu dersi alan öğrenci; Kültür, insan ve toplum; Türk kültürü ve Türk uygarlığı; Türkler hakkındaki ilk etnografik kaynaklar; tarihte Türk devletleri; Türklerde devlet, idari, askeri ve sosyal yapı; Türklerde halk inançları ve mitoloji; Türklerde insan ve mekân ilişkisi; Türklerde sözlü, yazılı ve maddi kültür; Türklere aile yapısı; Türk tarihinde yaşanan göçlerin demografik ve kültürel sonuçları; Türk kültürünün yayılma alanları ve komşu coğrafyalar üzerindeki etkisi; Türkiye’nin sahip olduğu somut ve somut olmayan kültürel miras; doğal ve kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ403A DİL BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ: Bu dersi alan öğrenci; Temel dil becerileri (dinleme, konuşma, okuma, yazma), dil becerilerinin öğretimi ile ilgili temel kavramlar; Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretim programında öğrenme alanları, okuma, yazma, sözlü iletişim; dil becerilerinin geliştirilmesinde yöntem ve teknikler, okuma stratejileri, yazma stratejileri, sözlü iletişim stratejileri konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ404A DÜNYA EDEBİYATI: Bu dersi alan öğrenci; İlk örneklerinden günümüze dünya edebiyatı, dünya klasikleri; edebiyat akımları; Batı edebiyatının (Rus, Alman, Fransız, İngiliz vb.) belli başlı yazarları/şairleri ve eserleri; Doğu edebiyatının (Arap, Fars, Hint vb.) belli başlı yazarları/şairleri ve eserleri; Dünya klasiklerinden yapılacak bir seçkinin, çağdaş edebiyat çözümleme anlayışları doğrultusunda incelenmesi konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ405A ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ-I: Bu dersi alan öğrenci;  Türk dillerinin tasnifi; Türk lehçeleri, lehçelerin genel özellikleri, ses ve şekil bilgisi bakımından Türk lehçeleri; seçilen bir lehçenin ses, şekil ve cümle bilgisi, temel metinleri, lehçede okuma, Türkiye Türkçesine çeviri çalışmaları konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ406A ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ-II: Bu dersi alan öğrenci; Seçilen yeni bir lehçenin ses, şekil ve cümle bilgisi, temel metinleri, lehçede okuma, Türkiye Türkçesine çeviri çalışmaları konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ407A A. SEÇMELİ V (ANLAM BİLİMİ): Bu dersi alan öğrenci; Anlam biliminin tarihi, dil bilim içerisindeki yeri ve anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramların açıklanması, Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde ve cümle düzeyinde); anlam çerçevesi, anlam olayları; durgun anlam bilim, kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık, eş adlılık; çok anlamlılık; gelişmeli anlam bilim, anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ408A A. SEÇMELİ VI (TÜRK DÜNYASI EDEBİYATI): Bu dersi alan öğrenci;  Yirminci yüzyılda Türkiye dışındaki Türklerin edebiyatlarının belli başlı özellikleri, sanatçıları ve eserleri konularında genel bilgi sahibi olur.
TDEÖ409 A. SEÇMELİ-V (METİN YAZARLIĞI): Bu dersi alan öğrenci; metin yazma süreci; metin oluşturulurken dikkat edilecek hususlar; yaratıcı yazma etkinlikleri konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ410A A. SEÇMELİ VI (TÜRK DİLİ DERS KİTABI İNCELEMESİ): Bu dersi alan öğrenci; Ders kitabında olması gereken fiziksel, eğitsel, görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri ve standartlar; ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu; mevcut ders kitaplarından bazılarının içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkı, öğretimde kullanım kolaylığı vb. açılardan incelenmesi konusunda bilgi sahibi olur.
TDEÖ411A A. SEÇMELİ-V (TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETİMİNDE SINAV HAZIRLAMA VE DEĞERLENDİRME): Bu dersi alan öğrenci; Dil ve edebiyat becerileri öğretiminde farklı yaş grupları ve dil düzeyleri için kullanılan sınav türleri ve ölçme yöntemleri; dil becerilerini ölçmeye ve değerlendirmeye yönelik ilkeler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, kelime bilgisi ve dil bilgisi seviyelerinin ölçülmesinde kullanılan soru türleri; sınav hazırlama teknikleri ve değerlendirme ölçütleri; çeşitli soru örneklerinin hazırlanması ve sınav değerlendirme çalışmaları konularında bilgi sahibi olur.
TDEÖ412 A. SEÇMELİ-VI (SINIF İÇİ ÖĞRENMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ): Bu dersi alan öğrenci; Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme konularında bilgi sahibi olur.
 
 
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI EĞİTİMİ
MÜFREDAT / DERS İÇERİKLERİ / KUR TANIMLARI
(YENİ/GÜNCEL 4 YILLIK PROGRAM 2021-)
ZORUNLU DERSLER
TDÖ101A Halk Edebiyatına Giriş: Edebiyat-Türk Edebiyatı ve Türk halk edebiyatının genel edebiyat tasnifi içindeki yeri; halk edebiyatının kaynakları; halkbilimi, Türk halkbilimi, Türk halkbilimi ile ilgili çalışmalar; halk edebiyatı-halk bilimi ilişkisi; Türk halk edebiyatının tasnifi (Anonim edebiyat, âşık edebiyatı ve tasavvufî Türk edebiyatı) ve bunların genel özellikleri; Türk halk şiiri, Türk halk şiirinde şekil ve tür bilgisi konularının anlatımı.
TDÖ102A Türk Halk Edebiyatına Giriş: Âşık tarzı edebiyatı ile ilgili bilgi ve türlerin tanıtılması, Türk halk edebiyatında anlatıma bağlı eserlerin şekil ve tür özellikleri verilir; anlatıma bağlı metinlerin gelenekli yapısı ve icra biçimlerinden bahsedilir.
TDÖ103A Eski Türk Edebiyatına Giriş: Eski Türk edebiyatının genel edebiyat içindeki yeri; temel kavramları; nazım şekilleri ve aruz bilgisinin tanıtımı
TDÖ104A Eski Türk Edebiyatına Giriş: Divan Edebiyatında sıklıkla kullanılan edebî sanatların tanıtımı, sanatların şiire katkısı ve uygulamaları metin açıklamalarıyla birlikte tanıtılır.
TDÖ105A Yeni Türk Edebiyatına Giriş: Tanzimat devrine ait eserler ve yazarlar ele alınarak dil, kültür ve edebiyat ilişkisi ve bunlarla ilgili değişme ve gelişmeler ortaya konur.
TDÖ106A Yeni Türk Edebiyatına Giriş: Tanzimat’la birlikte edebiyatımıza giren türler ve önceki türlerle karşılaştırılması
TDÖ107A Türkiye Türkçesi: Dil ve dilin özellikleri, dil türleri, Türk yazı dilinin tarihî gelişimi, Türkiye Türkçesinin ses bilgisi özellikleri ve ses olayları
TDÖ108A Türkiye Türkçesi: Türkiye Türkçesinde kök ve ekler, isim kökleri ve özellikleri, fiil kökleri ve özellikleri, ekleşme ve eklenme kuralları Türkçede anlam ve görev bakımından kelimeler
TDÖ109A Osmanlı Türkçesi: Arap kökenli Eski Türkçe alfabesi, bu alfabenin tarih içinde kazandığı "el yazısı" denilen karakteri, işaretleri, sesli sistemi, Türkçe kelimelerin imlâsı (kök ve eklerin yazılışı) öğretimi ve okuma çalışmaları
TDÖ110A Osmanlı Türkçesi: Bir metnin bilimsel okunuş tarzı ve yolları hakkında bilgi verilir. Rakamlar ele alınır. Türkçe, Farsça ve Arapça'daki imlası veya manası aynı olan kelimeler üzerinde durulur. Arapça unsurlara giriş yapılır. Arapça kelimelerin imlası tanıtılır.
TDÖ111A Dünya Edebiyatları: Adı “Dünya Edebiyatları” olsa da Batı, özellikle Avrupa edebiyatları üzerinde durulmakta ve onların Grekoromen kökleri, millî birer edebiyat oluşturduktan sonraki gelişmeleri izlenmektedir. Klâsisizmden başlayarak Avrupa edebiyatları hakkında söylenenler akımlar üzerinden yürütülür ve antikiteden 1950’li yıllara kadar önemli akımlar, isimler, eserler üzerinde durulur.
TDÖ112A Dünya Edebiyatları: Adı “Dünya Edebiyatları” olsa da Batı, özellikle Avrupa edebiyatları üzerinde durulmakta ve onların Grekoromen kökleri, millî birer edebiyat oluşturduktan sonraki gelişmeleri izlenmektedir. Klâsisizmden başlayarak Avrupa edebiyatları hakkında söylenenler akımlar üzerinden yürütülür ve antikiteden 1950’li yıllara kadar önemli akımlar, isimler, eserler üzerinde durulur.
TDÖ113 Ses Eğitimi ve Diksiyon: Türkçenin kuralları doğrultusunda konuşma tekniği ve sanatının öğretimi
TDÖ201A Türk Halk Edebiyatı: Bu derste, Halk Edebiyatının önemli bir bölümünü teşkil eden Dinî-Tasavvufî Türk Halk Edebiyatı derinliğine ele alınıp işlenir. Tasavvufun tanımı, tarihi, kaynakları, felsefesi ve içeriği; kavramları, edebî dilde geliştirdikleri metaforu hakkında bilgiler verilir. Türk Edebiyatı'nın tarihî seyri içinde bu sahada yazılan edebî türler ve şekiller ele alınır. XII. Asırdan itibaren yetişen Türk Edebiyatının İlk Mutasavvıfları, Ahmed Yesevi ve Etkileri, Hacı Bektaş-ı Velî ve Etkileri incelenir.
TDÖ202A Türk Halk Edebiyatı: Tasavvufî halk edebiyatı alanında yetişen Yunus Emre ve takipçilerinin hayatı ve eserleri incelenir, eserlerinden örnek metinler tahlil edilir. (Ahi Evran, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram-ı Veli, Akşemseddin, Aziz Mahmud Hüdayî, Erzurumlu İbrahim Hakkı; Pir Sultan Abdal, Erzurumlu Emrah, Mehmet Ali Hilmî Dedebaba, Âşık Veysel vs.)
TDÖ203A Eski Türk Edebiyatı: Anadolu Sahası Eski Türk Edebiyatının erken dönem (13-15. yüzyıllar arası) gelişim çizgisi ve özelliklerini, önde gelen şair ve yazarların eserlerinden hareketle tanıtıp şiir şerhleri yaparak öğretilmesi
TDÖ204A Eski Türk Edebiyatı: Anadolu Sahası Eski Türk Edebiyatının erken dönem (13-15.yüzyıllar arası) gelişim çizgisi ve özelliklerini, önde gelen şair ve yazarların eserlerinden hareketle tanıtıp şiir şerhleri yaparak öğretilmesi
TDÖ205A Yeni Türk Edebiyatı: XIX. asrın sonlarında Servet-i Fünuncuların ortaya çıkışından II. Meşrutiyet’in peşinden beliren Fecr-i Âtî Encümeni’nin dağılışına kadar geçen sürecin değerlendirmesi yapılır ve belli başlı isimler üzerinde durulup temel eserleri değerlendirilir.
TDÖ206A Yeni Türk Edebiyatı: XIX. asrın sonlarında Servet-i Fünuncuların ortaya çıkışından II. Meşrutiyet’in peşinden beliren Fecr-i Âtî Encümeni’nin dağılışına kadar geçen sürecin değerlendirmesi yapılır ve belli başlı isimler üzerinde durulup temel eserleri değerlendirilir.
TDÖ207A Türkiye Türkçesi: Türkiye Türkçesinin söz dizimi, kelime grupları, cümlenin ögeleri
TDÖ208A Türkiye Türkçesi: Türkiye Türkçesinin söz dizimi, kelime grupları, cümlenin ögeleri, cümle türleri
TDÖ209A Osmanlı Türkçesi: Türkçeye geçen Arapça unsurların tanıtılmasıdır. Arapça kelimelerin imlası, çeşitleri ve vezinler (masdarların anlam ve fonksiyonlarıyla), Arapça kelimelerde çokluk ve tamlamalar ve metin okumaları
TDÖ210A Osmanlı Türkçesi: Türkçeye geçen Farsça unsurlarla Eski Türkiye Türkçesine ait kalıplaşmış bazı gramatikal özellikler işlenir. (Farsçadaki terkipler, birleşik kelimeler, birleşik isimler, başa ve sona gelen edatlar, Fiil isimleri, fail ve mef'ul isimleri, çokluk yapımı vs. tanıtılır. Dönemin son dört dersinde Eski Türkiye Türkçesi ve Klasik dönem (XVI-XIX. Yy.) Türkçesiyle ilgili metinlerden hareketle imlâ ve gramer özellikleri hakkında bilgiler verilir.)
TDÖ211A Tarihî Türk Lehçeleri: Köktürk, Uygur ve Karahanlı Türkçelerinin ses ve şekil bakımından özellikleri, bu dönemlerin Türk dili içindeki yeri konusunda genel bilgi ve örnek metin çözümlemeleri
TDÖ212A Tarihî Türk Lehçeleri: Harezm, Çağatay ve Eski Anadolu Türkçelerinin ses ve şekil özellikleri; Türk dili içindeki yeri, örnek metin çözümlemeleri
TDÖ214 Edebiyatta Bilgisayar Kullanımı: Dil ve edebiyat araştırma, inceleme ve öğretiminde bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve uygulamalar
TDÖ301A Türk Halk Edebiyatı: Türk Halk Edebiyatının şubesini oluşturan Âşık Edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, bu eserleri oluşturan türler ve bu türler üzerinde yapılan incelemeler.
TDÖ302A Türk Halk Edebiyatı: Âşık Edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, bu eserleri oluşturan türler ve bu türler üzerinde yapılan incelemeler.
TDÖ303A Eski Türk Edebiyatı: 16.yy. Divan edebiyatının genel özellikleri; yüzyılın önde gelen şairleri ve eserleri hakkında bibliyografik bilgi ile örnek şiir şerhleri
TDÖ304A Eski Türk Edebiyatı: 16.yy. Divan edebiyatının genel özellikleri; yüzyılın önde gelen şairleri ve eserleri hakkında bibliyografik bilgi ile örnek şiir şerhleri
TDÖ305A Yeni Türk Edebiyatı: Fecr-i Âti ve1908’den sonraki fikir akımlarının edebiyattaki temsilcileri ile önde gelen sanatçıları
TDÖ306A Yeni Türk Edebiyatı: 1908’den sonraki Türkçülük fikrinin edebiyattaki temsilcileri ile Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar önde gelen sanatçıların hayatı, edebî kişiliği ve belli başlı eserleri
TDÖ307A Türkiye Türkçesi: Anlam biliminin temel kavramları ve konuları, kelime ve cümlelerin anlam özellikleri
TDÖ308A Türkiye Türkçesi: Dilbiliminin temel konuları ve kavramları, dilbiliminin dalları
TDÖ309A Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları: Çağdaş Türk lehçelerinin tasnifi, fonetik ve morfolojik özellikleri, çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili örnek metinlerin okunması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
TDÖ310A Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları: Çağdaş Türk lehçelerinin tasnifi, fonetik ve morfolojik özellikleri, çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili örnek metinlerin okunması ve Türkiye Türkçesine aktarılması.
TDÖ311 Özel Öğretim Yöntemleri-I: Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminin içeriği, kaynakları, programı, amacı, yöntem ve teknikleri
TDÖ312 Özel Öğretim Yöntemleri-II: Türk eğitim sistemi ve alan bilgisi öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulamalı olarak öğretimi
TDÖ401A Türk Halk Edebiyatı: Destanın tarif ve tasnifi. Ergenekon, Manas, Yaratılış, Türeyiş, gibi destanlar ile destandan hikâyeye geçiş örnekleri Köroğlu, Dede Korkut gibi metinler ve Dânişmendnâme, Battalnâme gibi orta dönem destanlar hakkında genel bilgiler.
TDÖ402A Türk Halk Edebiyatı: Halk edebiyatı anlatım türlerinden fıkra, masal ve efsane ile geleneksel tiyatro hakkında genel bilgiler. Metin örnekleri üzerinde inceleme ve tahlil çalışmaları
TDÖ403A Eski Türk Edebiyatı: 17. yüzyıl Divan edebiyatının genel özellikleri; yüzyılın önde gelen şairleri ve eserleri hakkında bibliyografik bilgi ile örnek şiir şerhleri
TDÖ404A Eski Türk Edebiyatı: 18 ve 19. yüzyıl Divan edebiyatının genel özellikleri; yüzyılın önde gelen şairleri ve eserleri hakkında bibliyografik bilgi ile örnek şiir şerhleri
TDÖ405A Yeni Türk Edebiyatı: Romanlardan hareketle, 1940'tan başlayarak günümüze kadar geçen süre içerisinde edebiyat hayatımızda meydana gelen gelişmeler, bu gelişmelerin eser ve şahıs açısından değerlendirilmesi yapılır. Çok partili hayatın bir sonucu olarak, ortaya çıkan edebiyat anlayışları ve bunların temsilcileri anlatılır. Edebî eserlerde şekil ve muhtevanın birbiriyle olan ilişkileri uygulamalı olarak ele alınıp tanıtılır.
TDÖ406A Yeni Türk Edebiyatı: Şiirlerden hareketle, 1940'tan başlayarak günümüze kadar geçen süre içerisinde edebiyat hayatımızda meydana gelen gelişmeler, bu gelişmelerin eser ve şahıs açısından değerlendirilmesi yapılır. Çok partili hayatın bir sonucu olarak, ortaya çıkan edebiyat anlayışları ve bunların temsilcileri anlatılır. Edebî eserlerde şekil ve muhtevanın birbiriyle olan ilişkileri uygulamalı olarak ele alınıp tanıtılır.
TDÖ408A Seminer Mezuniyet Çalışması: Alanda seçilen bir konuda bilimsel araştırma hazırlama, veri toplama, verileri analiz etme, değerlendirme, raporlaştırma ve sunma.
TDÖ409 Türk Dili Öğretimi: Türk dili öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulamalı öğretimi
TDÖ411 Alan Öğretiminde Materyal Tasarımı: Türk Dili ve edebiyatı derslerinin öğretilmesinde öğretim teknolojilerinden yararlanma ve bunları etkin kullanabilme becerisi kazandırma uygulamaları
TDÖ412 Türk Edebiyatı Öğretimi: Türk edebiyatı öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulamalı öğretimi
TDÖ414 Türk Dünyası Edebiyatı: Yirminci yüzyılda Türkiye dışındaki Türklerin edebiyatlarının belli başlı özellikleri, sanatçıları ve eserleri
SEÇMELİ DERSLER
TDÖ114 Seçmeli 1 (Türk Halk Bilimi): Halk, halk bilimi ile halk bilim araştırma yöntemleri ve uygulamalar
TDÖ116 Seçmeli 1 (Türk Kültür Coğrafyası): Türk kültür ve edebiyatının gelişip yayıldığı coğrafyalar ve genel özellikleri
TDÖ213 Seçmeli 2 (Medya Okuryazarlığı): Medyanın etkin, verimli ve bilinçli kullanımı hakkında bilgiler
TDÖ215 Seçmeli 2 (Tiyatro ve Canlandırma): Tiyatro kavramı hakkında genel bilgiler, tiyatro ve sahneleme teknikleri, sınıf içi tiyatro uygulamaları
TDÖ216 Seçmeli 4 (Hızlı Okuma): Okuma, hızlı okuma ve okuma eğitimi kavramları hakkında bilgi verilir ve hızlı okuma uygulamaları yapılır.
TDÖ217 Seçmeli 2 (Yaratıcı Drama): Eğitimde drama ile ilgili uygulamaların planlanması ve uygulanmasının öğretimi
TDÖ218 Seçmeli 4 (Kültür ve Dil): Dil ve kültür bağlantısı; dilin millet hayatındaki yeri ve önemi, edebi metinlerdeki kültürel ögeleri
TDÖ219 Seçmeli 3 (Dil Becerilerinin Öğretimi): Temel dil becerilerinin öğretimiyle ilgili temel kavramlar ve uygulamalar
TDÖ220 Seçmeli 4 (Metin Yazarlığı): Farklı amaç ve türlere yönelik metin yazma çalışmaları
TDÖ221 Seçmeli 3 (Dil ve İletişim): Dilin farklı iletişim süreçlerindeki kullanım örnekleri doğrultusunda iletişim içindeki yeri ve önemi
TDÖ222 Seçmeli 5 (Türk Dili İncelemeleri): Başlangıcından günümüze kadar Türk dilinin bütün dönemlerine ait metinlerin dil özellikleri, metin uygulamaları ve Türk dilinin problemleri
TDÖ223 Seçmeli 3 (Türk Dili Tarihi): Türk yazı dilinin ilk kaynakları olan ve 8. yüzyılda dikilen Orhun Abideleri’nden 20. yy.’a kadar Türk yazı dilinin geçirdiği tarihî gelişim ve değişim dersin içeriğini oluşturmaktadır.
TDÖ224 Seçmeli 5 (Genel Dil Bilimi): Dilbiliminin temel konuları ve kavramları, tarihi, dilbiliminin dalları, diğer bilimlerle ilişkisi
TDÖ313 Seçmeli 6 (Eski Türk Edebiyatı İncelemeleri): Klasik Türk Edebiyatında seçkin örneklerden hareketle manzum ve mensur metinlerin çeşitli açılardan incelenmesi
TDÖ314 Seçmeli 8 (Çağdaş Türk Edebiyatı): Çağdaş Türk Edebiyatının önde gelen sanatkârlarının tanıtımı ve eserlerinin incelenmesi
TDÖ315 Seçmeli 6 (Klasik Metinler Şerhi): Klasik Türk şiiri metinleri üzerinde şerh uygulamaları
TDÖ316 Seçmeli 8 (Gençlik Edebiyatı): Gençlik edebiyatı kavramı ve gençlik edebiyatının kapsamı, Türk edebiyatında gençlik edebiyatının temsilcileri ve seçkin eserleri konusunda genel bilgiler ve metin incelemeleri
TDÖ317 Seçmeli 6 (Mesnevi İncelemeleri): Nazım şekli ve anlatım tarzı olarak mesnevi, mesnevinin tarihî gelişimi, çeşitleri ve mesnevi incelemeleri
TDÖ318 Seçmeli 9 (Türk Halk Edebiyatı İncelemeleri): Türk Halk Edebiyatı içinde kabul edilen edebiyat ürünleri ve metin incelemeleri
TDÖ319 Seçmeli 7 (Anlatım Türleri): Türk edebiyatında çeşitli anlatım türleri hakkında örneklere dayalı bilgiler verilmesi
TDÖ320 Seçmeli 9 (Türk Mitolojisi ve Eğitim): Türk mitolojisinin kaynakları, Türk kültüründeki mitolojik unsurlar ve bu unsurların eğitimde kullanımı
TDÖ321 Seçmeli 7 (Edebî Eleştiri): Eleştiri kavramının tanıtılması, eleştiri kuram ve temsilcilerinin örneklerle öğretilmesi ve edebiyat eğitiminde bunlardan yararlanılması
TDÖ323 Seçmeli 7 (Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri): Yeni Türk Edebiyatında seçkin örneklerden hareketle manzum ve mensur metinlerin çeşitli açılardan incelenmesi
TDÖ413 Seçmeli 10 (TDE Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları): Türk dili ve edebiyatı öğretiminin temelleri, öğrenme ve öğretme yaklaşımları hakkında uygulamalı bilgiler
TDÖ415 Seçmeli 10 (TDE Öğretim Programları): Geçmişten günümüze Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programlarının incelenmesi
TDE417 Seçmeli 10 (TDE Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme): Dil ve edebiyat becerileri öğretiminde ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkında bilgiler
TDÖ419 Seçmeli 10 (Edebiyat Araştırma Yöntemleri): Edebiyat tarihinin kaynakların tanıtımı (ansiklopediler, dergiler vb. yayınlar) ve bunların edebiyat araştırmalarında nasıl kullanılacağının uygulamalı öğretimi

 

 

background image